پرتاب اولین ماهواره کوانتومی برای ارتباطات ضد هک به فضا توسط چین

طبق گزارش خبرگذاری وال استریت ژورنال، چین با تشکیل گروهی از دانشمندان چینی و اتریشی اولین کوانتوم مخابراتی را ساخته و قرار است که این ماهواره با پرتاپ به فضا نیز اولین شبکه مخابراتی ضدهک باشد. همراه "بهترین ها در زمین" باشید.

ماهواره فوق با نام Micius بر طبق قوانین فیزیک ساخته شده و شامل تکنیک های معمول رمزگذاری است. این ماهواره همراه خود شامل ماده ای کریستالی است که می تواند اطلاعات و کلیدهای کدگذاری شده در ذرات کوانتومی را به زمین بفرستد.

این اطلاعات تنها توسط پایگاه های زمینی قابل دریافت بوده، چرا که در صورت رمزگشایی ان توسط افراد غیرمجاز نیز ذرات کوانتومی کاملا نابود می شود. Gregoir Ribordy، مدیر ارشد شرکت ID Quantique گفته است، در صورتی که کسی در تلاش برای قطع ارتباط ذرات در حال انتقال باشد و یا قصد دست زدن به انها را داشته باشد، ذرات دارای اطلاعات از بین می روند.

این فناوری قدرت دفاعی چین را در برابر حملات سایبری دیگر ابرقدرتها تقویت می سازد، و حتی توانایی کشور را برای حملات سایبری افزایش می دهد.

دانشمندان کشورهایی همچون امریکا، ژاپن و برخی کشورهای اروپایی در فکر توسعه سیستم های ارتباط کوانتومی خود بوده، اما دولت های مربوطه تمایلی به سرمایه گذاری در این مورد ندارند.

رسانه های چینی در مورد هزینه این پروژه اطلاعاتی را منتشر نساخته اند، اما به گفته وال استریت ژورنال این پروژه تنها در مرحله تحقیق نیز 101 میلیارد دلار هزینه شده است.