بررسی تخصصی لپ‌تاپ MSI GT62 Dominator Pro

یکی از اولین لپ تاپ های گیمینگ که از پردازنده های گرافیکی جدید پاسکال انویدیا بهره می برد، MSI GT62 Dominator Pro، آماده و قادر به استفاده از واقعیت مجازی است. به لطف پردازنده ی Core i7اینتل و هارددیسک حالت جامد PCIe، می توان انتظار عملکرد فوق العاده و سرعت بالایی را نیز از این سیستم داشت. این ویژگی ها را با ویژگی جذاب G-Sync انویدیا در نمایشگر ترکیب کنید تا به ارزش بالای این لپ تاپ پی ببرید.


طراحی

نوت بوک های MSI معمولا معمولا خوش ظاهر و باابهت هستند. با این حال، GT62 به گونه ای طراحی شده که هم نشانگر قدرت باشد و هم دربردارنده ی زیبایی ظاهری. در نگاه اول شاید چشمان کاربر جذب نوارهای مشکی و قرمز تعبیه شده بر روی درب آلومینیومی این دستگاه شود. هر نوار با یک بخش فلزی احاطه شده که بر جذابیت بیشتر میانه ی درب افزوده، جاییکه لوگوی کرومی MSI و مهر با نور پس زمینه ی اژدها مشهود است.

اغلب بخش های فضای درونی لپ تاپ از آلومینیوم صیقلی مشکی تشکیل شده است. کلیدهای مخصوص پاور، SteelSeries Engine، Gamecaster و سرعت فن در بالای کیبورد با نور پس زمینه قرار داشته و در شبکه ی اسپیکر تعبیه شده اند. درست در زیر کیبورد، یک تاچ پد نسبتا بزرگ با بخش های کرومی باریک قرار گرفته است.

GT62 اگرچه مانند برادران هم خانواده ی خود، دستگاه چندان بزرگی به شمار نمی رود اما دارای مجموعه ی پورت های مناسبی است. سمت راست این نوت بوک جایگاه سه پورت USB 3.0 و یک کارت خوان SDاست. یک تک پورت USB 2.0 و یک اسلات قفل ایمنی در سمت چپ قرار دارند، همچنین جک های هدفون(S/PDIF)، میکروفون، خط ورودی و خط خروجی نیز در این سمت از نوت بوک تعبیه شده اند. یک پورتUSB 3.1 Type-C، یک mini DisplayPort، HDMI، گیگابایت اترنت و جک پاور در پشت دستگاه طراحی شده اند.

GT62 با ابعاد 15.4x10.5x1.6 اینچ و وزن 2.9 کیلوگرم، در بخش لپ تاپ های بزرگ قرار می گیرد.


صفحه نمایش

MSI، برخی از بهترین نمایشگرها را ساخته است. نمایشگر مات 15.6 اینچی GT62 Dominator Pro با رزولوشن 1920x1080 پیکسل شبیه به یک رویا می ماند. این نمایشگر به شدت از سوی نرم افزار MSI True Color کمک می شود، که کاربران را قادر به تنظیم درجه حرارت رنگ از طریق شش پیش تنظیم می نماید (Gamer,Anti-Blue,sRGB,Designer,Office,Movie).

اگرچه تنظیمات sRGB بیشتر مورد علاقه ی کاربران است، اما شاید بهتر باشد در صورت تماشای فیلم از تنظیمات Movie استفاده کنید. در این حالت جزئیات بسیار واضح می باشند و رنگ ها نیز به خوبی نمایش داده می شوند.

این نمایشگر قادر به تکثیر 105.8 درصد از پالت رنگ sRGB است که بر متوسط 91 درصد این رده غلبه دارد. نمایشگر GT62 در بخش دقت رنگ نیز بد عمل نکرده و امتیاز 0.68 را در تست Delta-E بدست آورده است (مقدار 0 ایده آل است)، درحالیکه متوسط این رده از لپ تاپ ها، 2.3 است.

باید بدانید که با نمایشگر روشنی نیز مواجه هستید. متوسط روشنایی GT62 مقدار 301 نیت تعیین شده است درحالیکه متوسط این رده 265 نیت است.


G-Sync

داشتن فریم ریت های بالا ویژگی خوبی است، اما نه به مسئولیت گرافیک. تکنولوژی G-Sync انویدیا تلاش می کند تا بهترین ها را در اختیار کاربران قرار دهد و این ویژگی با همگام سازی فریم ریت نمایشگر لپ تاپ و کارت گرافیک بدست می آید. به عبارت دیگر، این تکنولوژی اوج فریمی را در نظر می گیرد که با محدودیت پنل تناسب دارد و این عمل امکان رندرینگ فوری هم در حالت فول اسکرین و هم در حالت پنجره ای را تامین می کند درنتیجه هر گونه گسیختگی از بین رفته و تصاویر روان باقی می مانند.


سیستم صوتی

معمولا می توان بر اسپیکرهای Dynaudio برای ارائه ی صدای بلند و واضح تکیه کرد، به خصوص که با نرم افزار صوتی Nahimic همراه باشد.

کیبورد و تاچ پد

کیبورد سبک جزیره ای و با نور پس زمینه ی این لپ تاپ دارای عمق 1.9 میلی متر و وزن تحریک پذیری 66 گرم است. به سادگی می توان با این صفحه کلید یک تجربه ی تایپ خوب داشت.

تاچ پد 4.2x2.3 اینچی این محصول در حین لمس بسیار سریع و دقیق عمل می کند. دو کلید مجزای ماوس آن نیز عملکرد مناسب و بازخورد خوبی دارند.


گیمینگ، گرافیک و VR

به دنیای قهرمانانه و جذاب پاسکال انویدیا خوش آمدید، جایی که هر نوت بوک گیمینگ با تجهیز به گرافیک مجزای انویدیا آماده ی استفاده از واقعیت مجازی است. پس بهتر است به تهیه ی هدست هایHTC Vive یا Oculus Rift نیز بپردازید تا اوج هیجان را تجربه کنید. با اجرای تست عملکرد SteamVR بر روی گرافیک GTX 1070 GPU انویدیا جیفورس Dominator Pro با هشت گیگابایت GDDR5 VRAM، این لپ تاپ توانست امتیاز خوب 10.1 را کسب کند که آن را رده های بالا قرار می دهد.

Dominator Pro در برخی بازی های سنتی، نتایج فوق العاده ای را ارائه می نماید. با اجرای بازی Witcher 3 در تنظیمات بالا، نتایج بسیار مثبت دیده می شود. با فعالسازی G-Sync، نتایج بهتر هم می شود.

این لپ تاپ در بنچمارک Tom Clancy's Rainbow Six Siege با تنظیمات 1080p به فریم ریت 187fpsدست می یابد که از متوسط 59fps بسیار بهتر است. Dominator Pro در تست Metro: Last Light نیز نتیجه ی جالبی را از خود نشان داده و در تنظیمات بالا و 1080p امتیاز 65fps را بدست آورده است. متوسط لپ تاپ های این رده 24fps است.


عملکرد

GT62 Dominator Pro در بخش عملکرد کلی، محصول کندی به شمار نمی رود. پردازنده ی 2.6 گیگاهرتز Core i7-6700HQ اینتل به همراه 32 گیگابایت رم آن، می تواند اسکن کامل سیستم در کنار 18 تب باز در گوگل کروم را مدیریت کند.

لپ تاپ Dominator Pro در بنچمارک های ترکیبی تست شده است و در تست Geekbench 3 امتیاز 13,556 را بدست آورده و به این ترتیب بر متوسط 7,856 غلبه کرده است.

به لطف 256 گیگابایت m.2 PCIe SSD (و یک ترابایت هارددیسک 7,200rpm)، لپ تاپ Dominator Proدارای سرعت خوبی است. با این سرعت، می توان 4.97 گیگابایت فایل مولتی مدیا را در 8 ثانیه انتقال داد، یعنی با سرعت انتقال 628.6 مگابایت بر ثانیه.

در طول تست OpenOffice، این دستگاه توانسته 20,000 نام و آدرس را در سه دقیقه و 47 ثانیه که سریع تر از متوسط 4:44 است، با هم تطبیق دهد.


عمر باتری

اما در مقابل تمامی نقاط قوت ذکر شده، GT62 یک ضعف اساسی دارد: عمر باتری.

این سیستم در تست باتری (با وب گردی مداوم وای-فای) فقط 3 ساعت و 18 دقیقه دوام است. متوسط این رده از لپ تاپ ها، 6:34 می باشد.


گرما

به منظور خنک و آرام نگه داشتن دستگاه، MSI اقدام به بازطراحی سیستم خنک سازی این لپ تاپ نموده است و لوله های گرمایش بیشتر به آن افزوده تا هوای گرم را بهتر از سیستم دو لوله ای معمول پراکنده سازد. پس از پخش ویدئوی فول اسکرین به مدت 15 دقیقه، دمای اندازه گیری شده 94 درجه فارنهایت بوده است که کمی کمتر از آستانه ی راحتی 95 درجه فارنهایت می باشد. فضای بین کلیدهای G و H با دمای 89 درجه کمی خنک تر است درحالیکه بدنه ی زیرین 97 درجه فارنهایت دما دارد.

با اجرای بازی Witcher 3 و تنظیم فن ها برای اوج عملکرد، کمی صدا در یک محیط آرام به گوش می رسد اما با پخش موزیک و صدای بازی، این صدا کمتر قابل شنیدن است. پس از 15 دقیقه بازی، دمای تاچ پد به 88 درجه و دمای مرکز لپ تاپ به 92 درجه می رسد. دمای بدنه ی زیرین لپ تاپ نیز 104 درجه اندازه گیری شده، اما فن ها به سختی در حال تلاش برای خنک سازی سیستم هستند.


وبکم

با توجه به نقایص و نامناسب بودن تصاویر گرفته شده، به سختی می توان باور کرد وبکم این سیستم دارای رزولوشن 1920x1080 است.


نرم افزار و گارانتی

به جای جستجو در هارددیسک برای اپلیکیشن ها، MSI به بازطراحی اپلیکیشن Dragon Center نموده که حاوی نرم افزارهای موجود در چندین تب می باشد. این پرتال برنامه ها شامل میانبرهایی برایSteelSeries Engine، Nvidia GeForce Experience، MSI True Color و Killer Network Managerاست.

با تب System Monitor می توان به بررسی وضعیت سیستم پرداخت، درحالیکه LED Wizard به ایجاد سیستم روشنایی نشانگر سفارشی به کاربر کمک می کند. System Tuner امکان ایجاد بهینه سازی واقعیت مجازی، تنظیم دمای رنگ نمایشگر و موارد دیگر را می دهد. درنهایت، Tools & Help را داریم که در آن می توان نرم افزاری برای ریکاوری و کالیبره سازی باتری پیدا کرد.

برنامه های جانبی نصب شده در این سیستم شامل Flipboard، Candy Crush Soda Saga، Twitter وMagix Music Maker است. MSI GT62 Dominator Pro با گارانتی محدود دو ساله عرضه می شود.


پیکربندی ها

مدل 1,999 دلاری MSI GT62 Dominator Pro که در این مقاله بررسی شده، شامل یک پردازنده ی 2.6 گیگاهرتزی Cre i7-6700HQ اینتل با 32 گیگابایت رم، 256 گیگابایت m.2 PCIe SSD به همراه یک ترابایت هارددیسک 7,200rpm، یک پردازنده گرافیکی GTX 1070 انویدیا جیفورس با هشت گیگابایتVRAM، و نمایشگر 1920x1080 پیکسل Nvidia G-Sync می باشد.

مدل پایه ی 1,599 دلاری از این لپ تاپ وجود دارد که دارای همان پردازنده اما 16 گیگابایت رم، 128 گیگابایت m.2 PCIe SSD با یک ترابایت هارددیسک 7,200rpm، و گرافیک GTX 1060 انویدیا جیفورس با 6 گیگابایت VRAM است.


جمع بندی

دوره ی پاسکال شروع شده است و با MSI GT62 Dominator کاربران می توانند لحظات خوبی را بگذرانند. با پرداخت 1,999 دلار می توانید صاحب یک سیستم 15 اینچی شوید که قادر به ارائه ی فریم ریت های خیره کننده در بازی های سنتی و واقعیت مجازی می باشد. اگر این برایتان کافی نیست، سرعت انتقال بالا و قدرت پردازنده ی این دستگاه را نیز در نظر داشته باشید که قطعا شما را راضی خواهد کرد.MSI همچنین با تنظیم نرم افزار خود، ایجاد تنظیمات سفارشی جهت عملکرد بهینه حین بازی یا انجام فعالیت های دیگر را راحت تر کرده است.

اگر به دنبال سیستمی سازگار با واقعیت مجازی هستید، MSI GT62 Dominator Pro می تواند انتخاب خوبی باشد.